Een verandering staat of valt met de medewerkers.
Het resultaat van de verandering hangt af van hun motivatie, hun bereidwilligheid, hun competentie, hun creativiteit en flexibiliteit. Door participatie van de medewerkers betrek je hen bij de beslissingen zodat deze ook voor hen aanvaardbaar zijn.
Werken met ‘change agents’ kan een manier zijn om een groot aantal personeelsleden te bereiken.
Change agents zijn early adopters die anderen mee kunnen nemen in het positieve verhaal. Het is belangrijk dat ze geloven in de mogelijkheden van het personeel en het nodige vertrouwen van hen krijgen. Daarnaast moeten ze neutraal gepercipieerd worden en goed kunnen communiceren.
Change agents treden op als een tijdelijke verbindingsofficier tussen het management en de personeelsleden gedurende het veranderproces. Als aanspreekpunt dienen ze gemakkelijk toegankelijk te zijn voor beide partijen. Hun taak bestaat erin signalen te capteren op de werkvloer en hierover te communiceren naar het management toe. Wat leeft er op de werkvloer, wat zijn de bezorgdheden met betrekking tot de verandering? Welke weerstand is er aanwezig? Welke opportuniteiten ziet men?
Door te werken met change agents komt het management indirect te weten wat er leeft op de werkvloer bij een verandering. Zo kunnen zij hun beslissingen, initiatieven en communicatie hieromtrent afstemmen op de behoeften van de personeelsleden.