Met de start van het nieuwe schooljaar komt het leerproces weer volop in de schijnwerpers te staan. Leren, onderwijzen en de leercultuur krijgen nu extra aandacht. Hoewel bepaalde aspecten van het leerproces voorspelbaar en universeel lijken, hebben we inmiddels meer inzichten verworven over hoe mensen daadwerkelijk leren. Met behulp van het LIFO® - model laten we zien hoe ieders unieke leerstijl een aanzienlijke invloed heeft op leerresultaten en werkprestaties.

Leren op jouw manier

Het LIFO® (Life Orientations) model richt zich op het begrijpen van persoonlijke en interpersoonlijke gedragingen. Het kan daarbij ook inzicht bieden in leerstijlen en manieren van leren. LIFO® beschrijft gedrag aan de hand van 4 basisstijlen, die elk hun eigen voorkeuren en sterktes hebben, ook in de context van leren. 

Met de specifieke vragenlijst leerstijlen brengen we de sterke kenmerken van het persoonlijke leren in kaart. Hoe men het liefst de leerstof aangeboden krijgt en welke elementen in de aanpak het rendement van het leerproces bevordert. Het LIFO® - leerprofiel in ongunstige omstandigheden beschrijft het coping gedrag als het leren moeilijk valt. 

Optimaliseer het leerproces

In de context van leren op de werkvloer en in het onderwijs kent LIFO® meerdere toepassingen om zowel studenten als docenten te helpen bij het verbeteren van leerprocessen en onderwijsresultaten. Hier zijn enkele voorbeelden:

Leervoorkeuren voor studenten: door het inzicht in de eigen leerstijl kan men beter begrijpen hoe men het liefst leert en welke omstandigheden voor iemand het beste werken. Dit stimuleert de student om zelf meer verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen leerproces.

  • Studenten met een rode voorkeurstijl (Beheersend/Overheersend) leren het best door duidelijke doelen en deadlines. De voorkeur gaat naar een competitieve leeromgeving, waarbij men meteen kan scoren met concrete en praktische toepassingen.
  • Studenten met een groene voorkeurstijl (Steungevend/Opgevend) leren het best in een omgeving waar onderling vertrouwen heerst. Men waardeert het geven en krijgen van feedback om stapsgewijs en continu te kunnen verbeteren
  • Studenten met een blauwe voorkeurstijl (Behoudend/Afhoudend) leren het best door herhaling en routine. Men heeft baat bij gedetailleerde instructies en tijd om de informatie grondig te verwerken. De voorkeur gaat naar bewezen methoden en een gestructureerde leeromgeving
  • Studenten met een gele voorkeurstijl (Meegevend/Weggevend) leren het best in een dynamische en afwisselende omgeving. Men houdt van vrijheid en creativiteit in het leerproces en is vaak goed in probleemoplossend denken en improvisatie.

Verhoogde motivatie:  met bovenstaande voorbeelden wordt meteen ook duidelijk dat, door de leerstijlen van studenten te kennen, docenten hun lessen en opdrachten beter kunnen afstemmen op verschillende motivatoren. Dit leidt tot meer betrokkenheid van de studenten, omdat studenten zich erkend en ondersteund voelen in hun persoonlijke aspiraties bij het leren.

Persoonlijke effectiviteit van docenten: door hun eigen gedragsstijl te kennen, kunnen trainers en docenten hun onderwijsstrategie verbeteren, rekening houdend met de eigen sterktes en valkuilen.

Zo zal de rood-blauwe docent vooral uitblinken in het opzetten van een effectief leerplan met doelgerichte, instructieve activiteiten. Een valkuil kan zijn dat deze docent voorbijgaat aan de groepsdynamiek bij het leren, waar hij/zij dan bewuster kan leren mee omgaan.

Werkvormen en leeromgeving: docenten en trainers kunnen via een combinatie van werkvormen ervoor zorgen dat verschillende leerstijlen zich aangesproken voelen. Dit helpt bij het creëren van een meer inclusieve en flexibele aanpak van onderwijs en leren.

Zo dient een docent de brug te maken naar studenten die best leren door te doen (gele en  rode leerstijl) en ook naar anderen die liever luisteren en tijd willen nemen om te reflecteren (groene en blauwe leerstijl). Een gevarieerde set van leeractiviteiten, zoals webinars, praktische oefeningen, groepsdiscussies, tussentijds werk naar keuze door studie of met een buddy, … zorgt ervoor dat beide groepen studenten effectief leren.


Wat kan je hier nu mee als student, trainer of docent?

LIFO® biedt waardevolle inzichten in gedragsstijlen en hoe ze het leerproces beïnvloeden, zowel in de bedrijfswereld als in het onderwijs. Met de concepten en praktische handvatten kan je:

  • Makkelijker en sneller (helpen) leren
  • Nieuwe houdingen ontwikkelen waar je moeilijke of uitdagende leersituaties beter mee kan beheersen
  • De leervoorkeuren van medewerkers, cursisten en studenten identificeren
  • Een didactische aanpak kiezen die aansluit bij de behoefte van de ander
  • Het leren van jezelf en van anderen meer succesvol maken

Ken je jouw leerstijl of die van je doelgroep? Hoe zou jij het leerproces kunnen optimaliseren, rekening houdend met je eigen stijl en die van anderen? Ontdek het in de unieke hand-out bij dit artikel.

Zin in meer leren over LIFO® en de toepassingen?

Contacteer ons of schrijf je in voor ons volgende gratis webinar.


Photo by Javier Trueba on Unsplash

downloads

2024 Overzicht LIFO leerstijlen
2024 Overzicht LIFO leerstijlen.pdf
168.49 KB