Hybride werken wordt ongetwijfeld de nieuwe norm. Maar hoe vinden we de juiste balans tussen thuiswerken en samenwerken op kantoor? Terugkeren naar voltijds kantoorwerk lijkt geen optie meer. We hebben uit eerste hand ervaren hoe productief en efficiënt telewerken kan zijn, en hoe het bijdraagt aan een gezondere verhouding tussen werk en privé.
Collega’s, teams en leidinggevenden staan voor dilemma’s en gaan op zoek naar het ideale recept: samenwerking bevorderen en thuiswerk integreren. Tijd dus om even stil te staan bij een aantal zaken, als voorbereiding op een vlot verloop van het hybride najaar.
Persoonlijke vitaliteit
Iedereen is anders en heeft verschillende behoeften in het creëren van de werkplek die motiveert en stimuleert. Medewerkers kunnen bewust stilstaan bij de eigen vitaliteit: wat draagt ertoe bij dat men echt goed functioneert en waar liggen mogelijke stressfactoren.
We geven enkele praktische tips ter inspiratie:
- Ken je persoonlijke behoeften op vlak van thuiswerk en kantoorwerk. Dit helpt om er met anderen open over te praten.
- Oordeel niet over de keuzes van anderen, mensen verschillen van elkaar en hebben andere behoeften.
- Maak een haalbare werkindeling. Vergeet de rust- en ontspanningsmomenten niet.
- Bewegen houdt je gezond, zoek een sportieve activiteit die past bij jou als persoon.
Vitale medewerkers hebben meer energie en gaan met een grotere bevlogenheid aan de slag. Ze tonen ook meer wendbaarheid, bijvoorbeeld als de zaken niet volgens plan verlopen. Vitaliteit in al zijn aspecten krijgt steeds meer aandacht op de werkvloer. Het is belangrijk om er samen aan te werken en elkaar daarin te ondersteunen.
Reflectie voor actie
We leren uit onze ervaringen. Het is geen overbodige luxe om af en toe te reflecteren over hoe je in teamverband bij voorkeur en het meest productief werkt. Kijk vooruit naar taken en projecten in de nabije toekomst en ga na wie en wat je nodig hebt om hieraan op de meest efficiënte wijze te kunnen werken. Volgende vragen kan je hierbij in overweging nemen:
- Wat vind ik een belangrijke motivatie of aanleiding om op kantoor te gaan werken?
- Welke activiteiten lenen zich tot kantoorwerk?
- Welke activiteiten lenen zich tot thuiswerk?
- Voor welk soort taken heb ik anderen nodig? Hoe organiseer en plan ik dat best?
- Voor welk soort taken moet ik ongestoord en geconcentreerd kunnen werken? Waar en hoe kan ik dat best?
- Hoe vaak is het nodig dat ik mijn collega’s, leidinggevende, medewerker of klant persoonlijk ontmoet om een goed contact te onderhouden?
- Welke soort situaties wil ik vermijden? Wat kan ik daarvoor doen? Met wie wil ik daarover afspraken maken?
Medewerkers kunnen deze reflecties met elkaar delen in teamverband, elkaars behoeften samenleggen en bespreken naar concrete afspraken.
Betrokkenheid verhogen
Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat betrokken medewerkers resulteren in 41% minder ziekteverzuim en 22% meer productiviteit in je bedrijf. Bovendien heb je 59% meer kans om hen blijvend aan je organisatie te binden. Maar net in het hybride tijdperk vormt het voor de leidinggevenden en teams een uitdaging om die betrokkenheid te creëren en te cultiveren.
We benadrukken het belang van een positieve groepsdynamiek met volgende tips:
- Faciliteer en stimuleer voldoende contactmomenten binnen het team.
- Zorg voor een vlotte en transparante interne communicatie zodat iedere medewerker weet wanneer die welke informatie waar kan vinden.
- Organiseer informele activiteiten, die de sfeer en onderlinge verstandhouding ten goede komen.
En vooral, ga met je team het gesprek aan over betrokkenheid. Laat teamleden hun ervaringen delen en aangeven waar er zowel binnen het team als binnen de organisatie nog ruimte is voor verbetering.
Wil je meer weten over leiderschap, persoonlijke vitaliteit en het stimuleren van een groepsdynamiek die betrokkenheid bevordert? Neem dan contact op. We denken graag met je mee!