Carrefour integreert LIFO® voor de ontwikkeling van talenten.

Organisatie – Carrefour is de grootste retailer in Europa, de tweede grootste in de wereld. Wereldwijd werken er 380000 mensen, waarvan 11500 in België.

Uitdaging – Carrefour België is voortdurend op zoek naar manieren om uitstekend met mensen om te gaan en excellente klantenrelaties te ontwikkelen, op alle niveaus. In de retail wereld, waar een bikkelharde concurrentie heerst, zijn eigenschappen als people management en een voortreffelijke communicatie met de klant inderdaad van enorm belang. Het antwoord op deze uitdagingen vond Carrefour bij LIFO®, dat doorheen de ganse organisatie wordt inzet.

Resultaten – Sinds begin jaren 90 slaagde Carrefour erin met LIFO® het grote verschil te maken. Deze tool biedt medewerkers en managers de mogelijkheid om, door een gemeenschappelijke taal te gebruiken, de constante veranderingen in een erg concurrentiële wereld aan te kunnen.

Alle programma’s rond leiderschap, management, klantgerichtheid, teamwerk en communicatie gebruiken LIFO® als hoofdcomponent. En alle nieuwe medewerkers nemen deel aan de 2-daagse standaard LIFO® opleiding ‘Mijn gedragskleuren’.

Deze opleiding wordt jaarlijks aan zo’n 300 medewerkers gegeven. Over de jaren heen is LIFO® een deel geworden van de bedrijfscultuur van Carrefour, zowel in de winkels als in het hoofdkantoor in Evere.

Werkwijze – de afdeling Carrefour Talent Development (CTD) maakt deel uit van het HR departement, en bestaat uit 4 interne trainers met een  LIFO® licentie.  Externe consultants zijn ook LIFO® gecertifieerd en hiervoor heeft CTD een lange termijn samenwerking met Human Challenge trainers.  Om hun dagelijks leiderschap, communicatie, teamwerk en klantgericht denken te verbeteren maken de deelnemers in verschillende opleidingen kennis met de praktische toepassingen van LIFO®. LIFO® wordt ook ingezet bij coaching, stagebegeleiding en teambuilding.

Het biedt mensen een manier om met moeilijke situaties en conflicten om te gaan vanuit een benadering die op sterktes gebaseerd is.



Wij werken al meer dan 15 jaar samen met Human Challenge. De consultants blijven ons verrassen met hun professionaliteit en hun gedreven aanpak en inzet.
Philip Verhelle
Senior Management Training Specialist bij Carrefour Talent Development